Kursus: Hvordan udgive og markedsføre din bog?


Hvordan får du din bog ud at leve?

Der er mange manuskrifter, der havner som skuffetekst eller en fil på en computer. Denne skæbne risikerer både fagbøger, romaner, slægtshistorier og biografier. Forfatterne har knoklet, svedt, grint og måske endda også grædt, for at få deres bog færdig, men aner så ikke, hvordan de skal komme videre.

Derfor tilbyder Sandvig Folkeoplysning nu et debatskabende forløb om, hvordan man producerer og markedsfører sin bog. Forløbet starter 11.6. 2025.

Der sker så meget på forlagsmarkedet, hvor der hele tiden opstår nye muligheder. Tidligere sendte man sit manuskript til et forlag og håbede på, at de antog det. Hvis de ikke gjorde, sendte man det til et andet f.eks. blev Harry Potter bøgerne afvist af 12 forlag, før et lille forlag antog den og printede 500 bøger.
I dag har de skrivende mange flere muligheder, dels er der mange forlag i DK, udover medudgiverforlag (hvor forfatteren delvis betaler for at få sin bog udgivet), dels kan man være selvudgiver og få sin bog trykt for en billig penge.
Der er mange muligheder, men der er også mange faldgrupper, derfor er der brug for forløbet, som Center for Kultur, Fritid og Udvikling i Vordingborg kommune har givet tilskud til.

Der bliver årligt udgivet ca. 16.000 nye bøger i Danmark, så der skal gøres en indsats for, at læserne opdager bogen.
”Mange forfattere har meget modstand mod at sælge. Men det er vigtigt at forstå, at markedsføre også er at formidle – at få andre til at opdage ens bog” siger inspirator Mona Hvid, som er proceskonsulent på forløbet. ”Markedsføring kan gøres på så mange forskellige måder i dag – så vi skal sammen have tegnet landkortet over markedsføringsmuligheder anno 2025. For også på dette område sker der nærmest noget nyt dagligt.”

”Vi har at gøre med to markeder, som hele tiden er i forandring: både når man skal have sin bog produceret, og når forfatteren skal have sin bog ud at leve. Derfor er forløbets tredje ben at arbejde med netværk. Netværk blandt deltagerne, men målet er også, at de fremover vil række ud til andre og udvide / danne netværk. Her kan man sammen holde øje med forandringerne og inspirere og støtte hinanden til at markedsføre sine bøger” fortsætter skoleleder Lone Rytsel, som er projektleder på forløbet.
”Skrivelysten er stor på Sydsjælland, hvilket vi kan mærke på tilstrømningen til vores aktiviteter f.eks. er der kun en plads ledig på kurset om at komme i gang med at skrive sin historie, der starter i august.”

Forløbet om, hvordan man får sin bog ud at leve, løber over 3 dage fra juni til september, hvor deltagerne tester forskellige metoder af undervejs.
”Det vil blive så tydeligt, at det er en sej og langvarig proces, der kræver vedholdenhed, for det går op og ned. Deltagerne vil have brug for sparring til, at de orker at holde snuden i sporet – så en af de mange vigtige debatter bliver: ”Hvordan skaber vi og driver bæredygtige, lokale skrivefællesskaber” slutter Lone Rytsel.

Du kan læse mere her

2 kommentarer til “Kursus: Hvordan udgive og markedsføre din bog?”

  1. Hej

    Jeg ville gerne have deltaget i jeres kurser, men jeg kan ingen af dagene. Jeg har indsendt et manuskript til Gyldendal i marts, og jeg venter stadig. Fra en pålidelig kontakt i Gyldendal, ved jeg, at værket har litterær værdi og har hans støtte. Men jeg søger en plan B.

    Derfor: Kommer I med en kursusrække mere?

    Jeg har i anden mail meldt mig ind i jeres forening.

    Svar
    • Hej Anders
      Vi kommer ikke med en kursusrække mere i år (da kalenderen er booket i efteråret)- hvorvidt vi gør det senere, ved vi endnu ikke.
      Gyldendal er et eftertragtet forlag, og for 16 år siden modtog de mellem 1.000-1.500 manuskripter om året – og det er garanteret mangedoblet mange gange, så det kræver tålmodighed.
      Hvis Gyldendal ikke antager din bog, vil jeg foreslå dig at rette dit fokus på andre forlag. Der er rigtig mange, så en ide at sortere vil være at se på hylderne hos boghandlere/biblioteker efter bøger i samme genre som din – samt tage en snak med boghandleren eller andre om, hvilke forlag, der kunne matche din bog.
      Du skal være meget opmærksom på den kontrakt, som du får tilbudt – der kan være flere faldgrupper. Jeg har ikke hørt dårlige historier om Gyldendals kontrakter, men der er selvfølgelig også brådne kar i forlagsbranchen (især skal man være meget obs på enkelte medudgiverforlag). Dansk Forfatterforening kan købes til rådgivning.
      Held og lykke med din udgivelse – og måske ses vi. Hilsen Mona

      Svar

Skriv en kommentar

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.