Har været på mit livs længste ferierejse – 3 uger igennem 6 europæiske lande, og selvom jeg har slappet mere af, end jeg har gjort i årevis, så ryger der altså også noget ind på den faglige lystavle.
Det mest slående har været de store kontraster, både mellem lande, lokalområder og virksomheder ( hvor det primært har været hoteller, som vi har oplevet, men med min evne til lynhurtigt at fornemme virksomhedskulturen, personalets trivsel og lederstilen, så har det også fortalt en masse).
Lande
Imellem landene kunne man dels se økonomisk forskel, men absolut også kulturforskelle – prøv at køre på landet fra Frankrig til Belgien, du får nærmest et chok, når du rammer Belgiens orden. Eller kør gennem det rige Geneve, og ind i Frankrig på sydsiden af Genevesøen – man kan mere end tydeligt se indkomstforskellen og behovet for orden.
Lokalområder
Min efterhånden gamle påstand om at forskellen mellem lokalområder mere er styret af mennesker og den sociale kapital end rammer, slog også tydeligt igennem.
Vi kunne køre igennem en charmerende lille fransk landsby, hvor der var liv, og få kilometer derfra ramme ind i en landsby, der stank af forfald og tristhed (en fransk nedrivningspulje vil kunne bruges på hele skidtet) og de mennesker vi så, var ikke dem, der var plaget af en positiv udstråling. For derefter at køre til den næste landsby, som igen duftede af trivsel og stille dynamik, og så videre.
Det samme oplevede jeg i foråret i det gamle Østtyskland, hvor jeg jo ikke havde ferie, og tog mig tid til at se på forskellen. Her var det steder, hvor der var enkeltpersoner eller grupper, der tog initiativer for lokalområdet, der blomstrede. Det kunne være i form af en virksomhed, som byen kunne have glæde af, eller frivilligt arbejde.
Så rammerne er én ting, men det er menneskene, der sammen skaber den store forskel.
Virksomheder
Ledelsesstilen er meget anderledes end i Danmark, men et sted oplevede vi en UNBOSS virksomhed.
Det var på Schroeders Stadtwaldhotel i Trier ved Mosel i SydTyskland. Der er et besøg værd selvom man ikke vil se på ledelsesstil – det ligger ved Moselfloden, 10 minutters gang fra Triers centrum, men det ligger i skoven, så man kan både opleve byens puls, og den særlige ro, der er på dette hotel.
Markus, der har hotellet, bruger sin person til at skabe liv, engagement og mening hos personalet, og liv og glæde for gæsterne. Så selvom personalet knoklede – det gjorde de vitterligt, så var de glade, og det var ikke bare overflade kunde-smil, men et dybtfølt ønske om, at kunderne skulle have en særlig og helst personlig oplevelse hos dem. Resultatet er, at kunderne vender tilbage år efter år, og markedsføringen sker bl.a. i høj grad ved mund-til-øre metoden.
Vi er blevet behandlet helt perfekt og venligt alle steder, hvor vi har været, men den stemning, der er på dette hotel kan ikke beskrives, da det er det usynlige, som ligger i luften, når den sociale kapital er i plus.
Jeg bliver mere og mere overbevist om at investering i den sociale kapital kan svare sig.